fredag den 12. oktober 2012



Vejr til tærte og flødeskum :-)


På en dejlig efterårsdag er der ikke noget som en dejlig frugtkage, - eller jo det er der vel egentlig. Der er så meget andet skønt ved efteråret, men i hvert fald er frugttærter en af de skønne ting.
I fryseren har jeg masser af onkel Torbens dejlige blommer, i min hjemmegjorte kogebog har jeg en opskrift på blommetærte som jeg vist aldrig har prøvet, så min lille assistent og jeg gik i gang. Tærten er med mørdej, blommer også en anden rørt dej over blommerne.
1 kg blommer halve uden sten, lidt knuste valnødder.
Mørdej:
1 æg
50 g sukker
300 g mel
150 g smør
Oveniblommerdej
80 g smør
75 g sukker
25 g farin ca
2 æg
100 g hvedemel
1 tsk bagepulver

Mørdej forbages 12 min v 200 grader, uden blommer og oveniblommerdej.

Det hele bages ved 200 grader i 20 min

Spises lun eller kold med dejlig flødeskum :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar